România a exportat bunuri în valoare de 8 miliarde de euro în luna mai 2025, în creștere cu 10,6% față de aceeași lună din 2024, dar ritmul de creștere al importurilor a fost aproape dublu în valoare absolută. Importurile s-au ridicat la 10,7 miliarde euro, cu 5% mai mult decât în mai 2024, ceea ce a dus la un deficit lunar de 2,7 miliarde euro. În primele cinci luni din 2025, deficitul comercial cumulat a depășit 14,3 miliarde euro, în creștere cu 16,4% față de aceeași perioadă din 2024, adică cu peste 2 miliarde euro în plus.
Structura schimburilor arată clar presiunea pe balanța externă: 72% din exporturi și importuri sunt realizate cu parteneri din UE27, dar soldul rămâne negativ atât în relația intra-UE, cât și în afara Uniunii. Mașinile și echipamentele de transport domină în continuare exporturile (47%) și importurile (36%), dar soldul negativ se adâncește în zonele unde România are dependențe structurale – chimicale, combustibili, produse alimentare procesate.
Importurile de produse chimice au ajuns la 8,1 miliarde euro în perioada ianuarie–mai (+9,3% față de anul trecut), în timp ce exporturile din această categorie au fost de doar 2,3 miliarde euro. Importurile de combustibili au crescut cu 17,6%, depășind 4,3 miliarde euro, în timp ce exporturile din acest segment au crescut cu 40%, dar au rămas sub 2,4 miliarde euro. Dezechilibrul este vizibil și în comerțul cu produse agroalimentare: România a exportat alimente și animale vii de 2,8 miliarde euro, dar a importat de 5 miliarde euro în primele cinci luni din an.
Pe fondul acestor evoluții, IMM-urile orientate spre export rămân avantajate, mai ales în sectoarele de mașini, componente și bunuri manufacturate, unde cererea din UE și reluarea comenzilor industriale susțin activitatea. În schimb, IMM-urile dependente de materii prime, chimicale și combustibili se confruntă cu presiuni pe marje, în contextul unui leu relativ stabil și al unui mediu internațional incert. Firmele din retail și distribuție, care lucrează cu produse importate în euro, pot fi afectate indirect prin costuri crescute și volatilitate a comenzilor.