Angajaţii care sunt părinţi au opţiunea, în anumite condiţii, să desfăşoare activitatea în regim de muncă la domiciliu sau tele-muncă, însă este esenţial ca angajatorul să respecte cadrul legal şi să acopere formalităţile specifice.
📋 Ce trebuie ştiut?
- Telemunca implică utilizarea mijloacelor de comunicare de la distanţă, cu locul de muncă în afara sediului angajatorului, în timp ce munca la domiciliu presupune desfăşurarea activităţii la domiciliul salariatului.
- Pentru părinţi, legislaţia permite încheierea unui act adiţional sau contract care să stabilească locul şi modul de desfăşurare a activităţii, adaptat programului familial.
- Angajatorul trebuie să asigure dotările necesare (hardware, software) dacă lucrează în regim de tele-muncă, să informeze salariatul despre riscurile profesionale şi să actualizeze registrul de evidenţă a salariaţilor.
- Nu în ultimul rând, este esenţial să se clarifice condiţiile de măsurare a timpul de lucru, comunicarea, evaluarea performanţei şi asigurarea securităţii la locul de muncă.
💼 Implicaţii pentru IMM-uri
Pentru întreprinderile mici şi mijlocii, adoptarea acelui regim flexibil prezintă avantaje clare – retenţia angajaţilor-părinţi, reducerea costurilor logistice, sporirea satisfacţiei la locul de muncă. Totuşi, este recomandabil să:
- elaboreze o politică internă clară privind munca la domiciliu/tele-munca;
- verifice dacă dotările IT permit lucrul de la distanţă în condiţii de securitate;
- asigure instruirea salariaţilor pentru regulile de tele-muncă;
- stabilească clar programul, comunicarea şi responsabilităţile, pentru a evita conflictele sau scăderea productivităţii.



